hodina 24.9.2014

Na hodině jsme dělali:

  • uvítání písničkou:     

Děti, děti, pojďte sem, dokola si sesednem.

Děti, děti, pojďte sem, zazpíváme dobrý den.

Pozdravíme Adámka - ahoj Adámku,

pozdravíme Zuzanku - ahoj Zuzanko.

...                                                                                                                                                                 

  • hra na otázku a odpověď - Jak se jmenuješ? Jmenuju se Zuzanka.
  • Dechové cvičení - motivace- nafukujeme balónek v bříšku (bříško se vyklene nahoru) a při pomalém výdechu syčíme
  • opakování pojmu linka a mezera, kde nota leží - všechny děti postupně samostatně poznaly, takže zvládly výborně
  • správné držení těla při zpěvu (pěvecký postoj) - nohy mírně rozkročené (přibližně na šířku ramen); stojíme rovně, ne k jedné straně; narovnaná záda, nevystrkujeme bříško; ramena dolů, ruce volně podél těla; nezakláníme hlavu, nevystrkujeme bradu
  • píseň Mám sáteček, mám - pouze zpěv, hlídali jsme správné držení těla

Mám šáteček, mám. Komu já ho dám?

Žádnému jinému, jen svému milému, tomu já ho dám.

  • píseň Běží liška k Táboru - 1. na hudební podklad (nahraný doprovod) tleskáme noty TÁ + sledujeme jejich zápis na tabuli, 2. sluchem poznáváme melodii písně, zpíváme, dbáme na správné držení těla, vnímáme předehru, mezihru a dohru
  • nové pojmy PIANO (= slabě, potichu) a FORTE (= silně, nahlas) - posloucháme a zkoušíme na vlastním hlase, hrajeme piano a forte na zvonkohru, posloucháme a poznáváme na klavíru. 
  • zopakování na zvonkohře a na klavíru jak zní, když hrajeme dole a nahoře
  • poslech G. Bizet - Preludium z Carmen www.youtube.com/watch?v=kveD0pGdEfg - 1. posloucháme činel se zavřenýma očima a zvedáme ruce, když jej uslyšíme. 2. posloucháme piano a forte (můžeme slyšet i středně silně). 3. pohybové ztvárnění s padákem

velmi doporučuji s dětmi i vícekrát zhlédnout, poslech už znají a bude pro ně velký zážitek vidět, jak se skladba hraje. Zkuste si s nimi povídat, co slyší.

  • F. Hrubín - Paleček a jeho kamarádi - poslech textu a nácvik imitací (děti po mně opakují jednotlivé verše). Text spojujeme se ztvárněním pantomimou a prstovou gymnastikou.

„Mámo, usmaž kobližky!“
„Až mi dojdeš na šišky,
nemám už čím topit, synku,
dělej něco pro maminku!“
V lese bum, bum, bum,
šiška jako dům,
za ní druhá, po ní třetí
z vysokého smrku letí.
Paleček je dávno v lese,
sám však šišku neunese.
Jde okolo školáček
jménem Ukazováček.
Okoukne ji, pak se sehne, ale šiškou ani nehne.
Zavoláme prostředníčka:
„Prostředníčku, pomoz nám!“
Chlapečkovi zrudla líčka:
„Nadarmo se namáhám!“
Zavoláme Prsteníčka:
„Prsteníčku, tak co ty?“
Chlapečkovi zrudla líčka:
„Šiška dělá drahoty.“
Zavoláme na Malíčka:
„Pojď, Malíčku, pomoz nám!“
Malíček je chytrá hlava,
kamarádům rady dává:
„Ty jdi sem a ty jdi tam,
čekejte, až zavolám!“
Tak teď! Hej rup! Už ji nesem...“
Vracejí se domů lesem,
máma jim dá za šišku
cukrovanou kobližku.

  • zopakování pojmů p a f
  • rozloučení písničkou

Končí, končí, končíme, na příště se těšíme,

tancováním, písničkou zaplavme zem celičkou.