hodina 24.9.2014
Na hodině jsme dělali:
- uvítání písničkou:
Děti, děti, pojďte sem, dokola si sesednem.
Děti, děti, pojďte sem, zazpíváme dobrý den.
Pozdravíme Adámka - ahoj Adámku,
pozdravíme Zuzanku - ahoj Zuzanko.
...
- hra na otázku a odpověď - Jak se jmenuješ? Jmenuju se Zuzanka.
- Dechové cvičení - motivace- nafukujeme balónek v bříšku (bříško se vyklene nahoru) a při pomalém výdechu syčíme
- opakování pojmu linka a mezera, kde nota leží - všechny děti postupně samostatně poznaly, takže zvládly výborně
- správné držení těla při zpěvu (pěvecký postoj) - nohy mírně rozkročené (přibližně na šířku ramen); stojíme rovně, ne k jedné straně; narovnaná záda, nevystrkujeme bříško; ramena dolů, ruce volně podél těla; nezakláníme hlavu, nevystrkujeme bradu
- píseň Mám sáteček, mám - pouze zpěv, hlídali jsme správné držení těla
Mám šáteček, mám. Komu já ho dám?
Žádnému jinému, jen svému milému, tomu já ho dám.
- píseň Běží liška k Táboru - 1. na hudební podklad (nahraný doprovod) tleskáme noty TÁ + sledujeme jejich zápis na tabuli, 2. sluchem poznáváme melodii písně, zpíváme, dbáme na správné držení těla, vnímáme předehru, mezihru a dohru
- nové pojmy PIANO (= slabě, potichu) a FORTE (= silně, nahlas) - posloucháme a zkoušíme na vlastním hlase, hrajeme piano a forte na zvonkohru, posloucháme a poznáváme na klavíru.
- zopakování na zvonkohře a na klavíru jak zní, když hrajeme dole a nahoře
- poslech G. Bizet - Preludium z Carmen www.youtube.com/watch?v=kveD0pGdEfg - 1. posloucháme činel se zavřenýma očima a zvedáme ruce, když jej uslyšíme. 2. posloucháme piano a forte (můžeme slyšet i středně silně). 3. pohybové ztvárnění s padákem
- velmi doporučuji s dětmi i vícekrát zhlédnout, poslech už znají a bude pro ně velký zážitek vidět, jak se skladba hraje. Zkuste si s nimi povídat, co slyší.
- F. Hrubín - Paleček a jeho kamarádi - poslech textu a nácvik imitací (děti po mně opakují jednotlivé verše). Text spojujeme se ztvárněním pantomimou a prstovou gymnastikou.
„Mámo, usmaž kobližky!“
„Až mi dojdeš na šišky,
nemám už čím topit, synku,
dělej něco pro maminku!“
V lese bum, bum, bum,
šiška jako dům,
za ní druhá, po ní třetí
z vysokého smrku letí.
Paleček je dávno v lese,
sám však šišku neunese.
Jde okolo školáček
jménem Ukazováček.
Okoukne ji, pak se sehne, ale šiškou ani nehne.
Zavoláme prostředníčka:
„Prostředníčku, pomoz nám!“
Chlapečkovi zrudla líčka:
„Nadarmo se namáhám!“
Zavoláme Prsteníčka:
„Prsteníčku, tak co ty?“
Chlapečkovi zrudla líčka:
„Šiška dělá drahoty.“
Zavoláme na Malíčka:
„Pojď, Malíčku, pomoz nám!“
Malíček je chytrá hlava,
kamarádům rady dává:
„Ty jdi sem a ty jdi tam,
čekejte, až zavolám!“
Tak teď! Hej rup! Už ji nesem...“
Vracejí se domů lesem,
máma jim dá za šišku
cukrovanou kobližku.
- zopakování pojmů p a f
- rozloučení písničkou:
Končí, končí, končíme, na příště se těšíme,
tancováním, písničkou zaplavme zem celičkou.